Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1
Tagensbo Skoles logo
Mobil menu

Skolebestyrelsesmøde 28. april 2020

 

Skolebestyrelsesmøde; 2020-04-28

Tilstede:

May-Britt, Tommy, Lotte, Martin, Finn, Anette, Nderim, Martin, Mette, Kassem

Afbud:

 

Mødeleder:

Tommy

Referent:

Martin

 

Nr.

Dagsorden

Mål

Tid

Referat/kommentar

  1.  

Godkendelse af regnskabet 2019 og godkendelse af budget 2020.  

Orientering ved Tommy.

10 min.

Tommy fortæller at skolens budget skulle være færdiggjort 7. Feb. Desværre har der være udfordringer i det administrative fællesskab, der tager sig af økonomiopfølgningen for skolen. De udfordringer har medført at budgettet endnu. Den 20. april havde vi gennemgang, hvor der blev fundet en række fejl, som har en meget positiv indflydelse på skolen økonomi.

På nuværende tidspunkt er skolens optimistisk omkring budgettet og der er ingen bekymringer. Skolen har som tidligere en sund økonomi og et passende ressourceforbrug.

De store poster på skolens budget er udeskole og lejrskole og ud over det så foretager skolen en større investering i IT til fordel for skolens børn.

 

Der bliver spurgt til om den nuværende Corona situation har indvirkning på budgettet.

Der er både områder, hvor der er besparelser og områder hvor der er merudgifter. Som udgangspunkt har forvaltningen meldt ud af skolen får dækket de ekstra udgifter, der måtte være i denne særlige situation.

 

I den forbindelse nævner Tommy, at skolens naturligvis udviser økonomisk ansvarlighed og forsøger, at skabe den bedste pædagogisk og sundhedsfaglige ramme samtidig med at der udvises økonomisk ansvarlighed.  

 

 

  1.  

Evaluering af kontaktforældremødet samt kvalificering i forhold til næste år.  TC

Drøftelse og beslutning

15 min.

Der er generelt en meget positiv holdning omkring mødet. Der var en oplevelse af, at der var mange forældre, der deltog. De forældre der deltog bidrog aktivt og formen hjalp med til dette. Det bekræfter den positive oplevelse af en forældregruppe, der meget gerne vil være med til at udvikle vores skole.

 

Fra skolens side var det meget positivt at der var flere fra skolebestyrelsen, der spillede en aktiv rolle i mødet.

 

Der skal kun laves mindre justeringerne i forhold til næste år.

  1.  

Kvalificering af funktionsbeskrivelse – udkast sendes inden. MAY-Britt

Drøftelse og beslutning.

45 min.

May-Britt har fremsendt et udkast til den nye funktionsbeskrivelse, som hun har testet i 3.u. Der var mange positive tilkendegivelser på mødet for 3.u.

 

Det er vigtigt at kontaktforældrene inddrages i udarbejdelsen af dagsorden til forældremøderne. Det står også i oplægget, men det er vigtigt at fremhæve vigtigheden af dette.

 

Martin og Tommy arbejder videre med May-Britts udkast, således at det får samme udtryk som resten af dokumenterne skolen bruger.

Kontakt forældrebeskrivelsen anvendes i uge 27 og 32, når de kommende forældremøder planlægges på årgangene.

  1.  

Kvalificering af skole-hjemsamarbejdet.

Herunder udvikling af en fast dagsordensskabelon til forældremøderne.    

Drøftelse, udvikling og beslutning.

60 min.

Forældrene på skolen peger på at der mangler struktur på ferniseringerne og 5o dages samtalerne på skolen.

 

I forhold til 50 dages samtalerne, så har skolen arbejdet med formatet de seneste to år. Nu er det tid til at der kommer en mere struktureret form på samtalerne.

Udfordringen er at skolen ifølge planen skulle evaluere 50 dages samtalerne her til foråret. Dette er ikke muligt i den nuværende corona situation. Men ledelsen er fortrøstningsfuld i forhold til at lave en proces, hvor gode erfaringer deles og hvor medarbejderne har indflydelse på den kommende ensliggørelse.

 

I forhold til den manglende struktur på ferniseringerne, så peger forældre primært på tydelige forventninger til hvad forældrene skal. Forventes det, at man møder op og ser sit eget barns ting eller skal man rundt på hele skolen.

 

Generelt er der mange børn og forældre til stedet og det kan virke rodet og der er mange mennesker, som gør det svært at navigere i det.

 

Der er overvejelser om at ferniseringerne skulle gøres kortere, således at der ikke er periode, hvor børnene og forældre er utrygge ved, hvad der skal ske.

 

Der gives udtryk for at ferniseringerne kunne forkortes til 1 times varighed. Der skal være en overvejelse om at alle forældrene skal have mulighed for at deltage og at tidspunktet tilrettelægges derefter.

 

Årskalenderen på skolen skal udover at sende ud i en mail og indtastes i Aula, så forældrene har en hurtig adgang til informationer om fremtidige arrangementer.

 

Skolens ledelse har gennemgået årsplanlægningen og vil gerne komme med et forslag om at flytte en projektuge fra foråret og slå den sammen med arrangementet ”Middag på gærs”. Således at ugen med middag på græs er en projektuge, hvor ferniseringen også er en del af Middag på Græs arrangementet. Der skal arbejdes mere med elevinddragelse og en del af projektet kan være at eleverne skal bidrage med aktiviteter og andre ting som andre børn og forældre kan deltage i.

 

Skolebestyrelsen er positivt stemt overfor dette og skolens ledelse går videre med planlægningen.

 

Det besluttes, at vi afkorter ferniseringerne og at vi slår projektugen sammen med Middag på Græs arrangementet.  

 

I det kommende skoleår vil der være følgende arrangementer for forældre og elever:

2 Forældremøder

4 - 50 dages samtaler

Middag på græs

Haloween

1 fernisering af en times varighed

 

Det aftales at dette er planen fremadrettet og at der løbende evalueres.

 

 

  1.  

Forretningsorden for skolebestyrelsens. Lotte Mette.

 

Drøftelse

5. min

På baggrund af Lottes involvering i foreningen ”Skole og forældre” bliver der spurgt til om skolen har en forretningsorden.

Lotte har et udkast til forretningsorden fra ”Skole og forældre” som hun sender til Tommy. Herefter kigger Tommy den igennem og retter til således at den passer til Tagensbo skole

  1.  

Forslag fra foreningen ”Brug folkeskolen”

Drøftelse

10. min

Brug Folkeskolen har et samarbejde med Nørre Fælled skole, hvor de laver små live udsendelser via facebook eller skolens hjemmeside. Brug folkeskolen vil gerne hjælpe med at Tagensbo skole med at gøre det samme.

 

Tommy går i dialog med Allan (konsulent fra Brug folkeskolen) og Maike der er skoleleder på Nørre Fælled skole. Omkring om dette kunne være noget Tagensbo skole

  1.  

Orientering v. Lotte

Orientering

5. min.

Der har været afholdt forårs kursus for skolebestyrelser hvor Lotte deltog. Temaet var inklusion.

Til orientering er der er flere forskellige puljer omhandlende inklusion som skolen kan søge. Dette følger skolens ledelse op på

  1.  

Skolebestyrelses gruppe på Aula

 

5. min

Dette er oprettet af skolens sekretær.

 

  1.  

Corona håndhygiejne

Orientering og drøftelse

10. min

Tommy har sendt et dokument omhandlende håndhygiejne til skolebestyrelsen. Skolen vil gerne indkøbe noget håndcreme til børnene, men på nuværende tidspunkt kan der ikke skaffes noget. Den udfordring arbejder skolen videre med.

Der henstilles til, at forældrene selv sørger for at børnene har håndcreme med og skolen forsøger så at indkøbe håndcreme således at de børn, der ikke har ville kunne låne.  

  1.  

Evaluering af genåbningen af skolen og fjernundervisning

Evaluering.

15. min.

Der er generelt stor tilfredshed med skolens genåbning, hvor skolens lærere og pædagoger har ageret professionelt og omstillingsparate.

 

Der er nogle udfordringer i skolegården om eftermiddagen, hvor der er flere mennesker, der bruger legepladsen i skolens åbningstid. Martin tjekker op omkring muligheden for at sætte skilte op der viser at skolens område er i brug indtil 16.00

 

Det har fra skolens side været en prioritet at sørger for at målrette ressourcerne, så der er mest personale i den tid, hvor der er flest børn. Derfor er børnene delt ind i hold efter pasningsbehov om eftermiddagen.

 

 

  1.  

Evt.

 

Orientering

10 min.

Mette orienterer om en klage fra én beboer om, at der er nogle skatere som bruger tagterrassen om eftermiddagen/aftenen. Der har været afholdt et møde med interessenter rundt om i kommunen. Skolebestyrelsens holdning er, at skaterne er velkomne, da det er en positiv aktivitet, der holder de mindre positive aktiviteter væk fra skolen.

Denne holdning stemmer overens med de anbefalinger som skolen har fået af SSP i Kommunen.  

Skolebestyrelsen er i gang med at lave et indlæg i lokalavisen, hvor der gives udtryk skolens holdning og en undren over, hvorfor man træffer beslutninger på baggrund af én borgerhenvendelse. 

 

 

Der tages forbehold for yderligere punkter eller frafald af punkter.