Udeskole

På Tagensbo Skole har vi udeskole hver uge, fordi vi arbejder med metoder, som forskning viser giver positive gevinster for børns sundhed, læring og skolegang. En undersøgelse af udeskole på Rødkilde Skole viser at:

• Eleverne bevæger sig dobbelt så meget på en udedag, som på en dag på skolen. Det giver bedre sundhed.
  • Eleverne oplever en markant større tilfredshed og glæde ved skolen på udedagen. Det giver øget motivation.
  • Eleverne får nye og flere legerelationer i udeskolen. Det giver bedre klassemiljø og trivsel.
  • Eleverne samarbejder mere på udedage, og opgaverne løses i højere grad uden lærerinvolvering. Det gør børnene bedre til at løse problemer.
  • Eleverne er mere i dialog med hinanden på udedagene.

Andre undersøgelser peger på, at undervisning uden for skolen giver:

• Bedre faglige resultater
  • Bedre evne til at koncentrere sig
  • Eleverne får et bedre forhold til lokalområdet

Vi evaluerer løbende vores udeskole og justerer forløbene efter vores resultater. Vores erfaringer er indtil videre gode og vi ser blandt:

• Eleverne er bedre evne til at koncentrere sig
  • Eleverne samarbejder mere i udeskole