Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1
Tagensbo Skoles logo
Mobil menu

Skole-hjem-samarbejde

Skole-hjem-samarbejde omkring elevernes læring og fællesskabet i skolen

1. Samarbejde omkring elevens læring

Formål

Forældres deltagelse i deres barns læring og trivsel skal sikre, at skolen og forældrene i samarbejde tager ansvar for det enkelte barns faglige, sociale og dannelsesmæssige udvikling.

 

Udfoldelse af princippet

·       Skolen sikrer, at alle forældre er informerede om:

a)       At deres engagement i deres barns skolegang er afgørende for barnets læring og trivsel.

b)     At det er forældrenes opgave at sørge for, at deres barn møder rettidigt og undervisningsparat[1] i skolen 

c)      At det er vigtig som forældre at signalere over for deres barn, at skolen er vigtig, at barnet møder velforberedt[2] og respekterer skolens ordensregler og almindelige normer for god opførsel.

·       Skolen skal arbejde for, at forældrene nemt kan følge med i deres barns faglige progression. 

2. Samarbejde omkring fællesskabet i skolen

Formål

Samarbejdet omkring skolen medvirker til at fremme fællesskabet i skolen og skabe gode relationer i klassens/årgangens forældregruppe, sådan at man kender hinanden og tager kontakt ved eventuelle problemer i klassen. 

Udfoldelse af princippet

·       Faglige og sociale arrangementer på skolen medvirker til at fremme såvel elev- som forældrefællesskaber i klassen/årgangen.

 

 

·       Skolen skal arbejde for, at en gruppe af forældre i hver klasse/årgang påtager sig rollen som kontaktforældre. Disse skal inddrages i planlægning og gennemførelsen af forældremøder samt tage initiativ til sociale arrangementer i klassen. 

·       Skolen tilstræber at planlægge arrangementer, så flest mulige forældre kan deltage. 

3. Kommunikation mellem skole og hjem

Formål

Kommunikationen mellem skole og hjem skal sikre, at skolen og forældrene i samarbejde tager ansvar for det enkelte barns faglige, sociale og dannelsesmæssige udvikling, så alle elever udfordres på et passende fagligt niveau og oplever sig som en del af fællesskabet. 

Udfoldelse af princippet 

·       Kommunikationen mellem skole og hjem opleves af alle parter som anerkendende, åbne og respektfuld. 

·       Skolen sikrer, at alle forældre er informeret om, hvem de skal kontakte i forskellige situationer. 

·       Skolen informerer, så hurtigt som muligt, en elevs forældre, hvis der opstår faglige eller trivselsmæssige problemer. 

Skolen behandler bekymringer og evt. utilfredshed fra forældre så hurtigt som muligt med henblik på en tilfredsstillende løsning for begge parter. Skolen tilstræber at alle konflikter løses ved mundtlig dialog.


[1] Med undervisningsparat mener vi, at barnet møder udhvilet og har fået morgenmad. 

[2] Med velforberedt mener vi, at barnet i samarbejde med de voksne har orienteret sig i ugeplanen og har skoleredskaberne (blyant, lineal m.m.) med i skole.