50-dages-samtaler

Må skole-hjem-samtalerne godt være en god oplevelse for både børn og voksne? Ja! På Tagensbo skole skal det faktisk være en positiv oplevelse for både børn og voksne. Ellers må vi lave det om.
Det skyldes at stolte børn, giver stolte forældre, som giver stolte lærere og pædagoger. Og denne stolte treenighed giver god skole.

Hvorfor kan en skole-hjem-samtale ikke indeholde et ’mega fedt forsøg i fysik’, som Jens har planlagt sammen med sin gruppe. Eller en fernisering, som Felix har lavet de seneste måneder på 0. årgang?

Det kan det sagtens. Også uden at vi går på kompromis med, at forældrene gerne vil vide, hvordan det går faglig og socialt. Halvandet år inde i projektet kan vi nu med overbevisning sige at vores nye koncept giver:

-Større engagement i egen læring hos eleverne

-Større engagement i børnenes læring og skolegang hos forældrene.

-Stolte medarbejdere

Vores semi-nye koncept for skole-hjem-samtaler hedder 50-dages-samtaler. Det utrolige kreative navn henviser til at samtalerne finder sted hver ca. hver 50. dag. Det er en ny måde at afvikle skole-hjem-samtaler på.
Væk skal den klassiske (og dødsyge) skole-hjem-samtale, hvor forældrene, lærere og børn mødes to gange om året i ti minutter til en status med f.eks. dansklæreren og matematiklæreren.

Alle forældre og elever er samlet på en gang, typisk i tidsrummet 12-18. Her summer hele skolen af liv.

Det ultimative mål er at skabe en oplevet merværdi for alle parter, børn, forældre og medarbejdere. Det handler stadig om elevernes faglighed og trivsel, men på en måde, hvor alle parter oplever, det som en positiv begivenhed.

Elevudsagn ”Det er anderledes end før med 50-dages samtalerne. Man snakker ikke om, hvordan man er i fagene på samme måde, i stedet fremlægger vi, hvad vi laver i fagene. Det er godt.”