Børnemiljøvurdering Uglen 2021

På KKFO Uglen anser vi os, som en del af den samledes Tagensbo skole. Derfor kan vores indsatser i børnemiljøvurderingen ikke stå alene. Det kræver et tæt samarbejde med vores lærerkollegaer og ikke mindst børnenes forældre. Det er en vigtig pointe for os at ingen indsatser står alene og hvis vi skal lykkes med at skabe varige gode forandringer for vores fantastiske børn, så kræver det en fælles indsats.

Resultaterne er frembragt gennem en spørgeskemaundersøgelse som hvert barn har fået med hjem. Ud af vores ca 250 indmeldte børn har vi fået 142 besvarelser altså en besvarelse på ca 57 procent.

KKFO Uglens børnemiljøvurdering 2021 tager udgangspunkt i tre overordnede punkter. De er udvalgt grundet da det netop er disse tre besvarelser, som er relativt enes på tværs af årgange og børnegrupper.

1. Sproget børnene imellem

Der er en stor del besvarelserne som peger at børnene oplever at de ikke taler pænt til hinanden indbyrdes. Spørgsmålet i spørgeskemaet var ”Synes du børnene taler pænt til hinanden på Uglen?”. Her svarer en stor del af børnene at de synes de ikke. Derfor er dette valgt som et fokusområde.

Det overordnede mål: At børnene på Uglen oplever en god og behagelig tone mellem hinanden

Tegn: At vi også børnene oplever et fællesskab med færre bandeord og negative ytringer

Tidshorisont: Løbende arbejde

Indsatser: I samarbejde med vores lærerkollegaer at opsætte et værdisæt for det gode sprog, som vi vil inddrage børnene i.

At tilrettelægge processer hvor børnene er medskabere af hvordan vi taler til hinanden

1. Alternative eftermiddags måltid

På spørgsmålet ”Har du mulighed for at tage en ekstra mad hvis du er sulten?” Svarer en stor del af børnegruppen at det har de ikke. I personalegruppen tolker vi dette som at flere af børnene derved er sultne om eftermiddagen. Da sult er en afgørende faktor for velbefindende, overskud til at lege og overskud i fx konflikter, vil vi fokusere på at børnene får mulighed for at få et nærigrigt måltid som de føler sig mætte af.

Det overordnede mål: At børnene på Uglen oplever at få et sundt, varieret og mættende tilbud om mad hver eftermiddag

Tegn: At vi tilbyder anderledes end frugt/rugbrød og det pædagogiske personale i samarbejde med børnene deltager aktivitet i madlavningen

Tidshorisont: Efteråret 2021

Indsatser: At der gennemføres et inspirationskursus i samarbejder med Meyers Madshus