Fleksibel holddannelse

Fleksibel holddannelse – Fordi alle skal opleve passende udfordringer

På Tagensbo skole er en stor del af undervisningen planlagt parallelt. Det betyder, at hele 3. årgang fx har dansk og matematik på samme tid. Det giver os mulighed for at lave grupper på tværs af årgangen. Det gør vi, for at vi kan tilrettelægge undervisning, så alle børn lærer mest muligt. Det kalder vi fleksibel holddannelse. Vi har også valgt at prioritere vores ressourcer, så der i dansk, matematik og engelsk er en ekstra lærer på årgangen. Det betyder, at vi kan lave præcis den undervisning, der interesserer og udfordre eleverne. Samtidig bevarer vi det positive omkring klassefællesskabet ved at være inddelt i klasser i de øvrige fag.

På Tagensbo Skole deler vi hold ud fra nogle forskellige principper

Deling i forhold til fagligt niveau

Eleverne kan deles op i forhold til deres faglige niveau. Det gør vi for at give eleverne materiale, information eller selvstændigt arbejde, som rammer lige i kanten af, hvad de kan, så de udfordres inden for et niveau, hvor de kan lære. Faglærerne kender deres elever og kan sammen med eleverne drøfte, hvordan? Eller i hvilke gruppe/ hold eleverne udfordres bedst.

Arbejdsform

Eleverne kan også deles op efter arbejdsform. Nogle elever arbejder fx bedst, når de arbejder med projekter, på egen hånd med coaching og vejledning, mens andre lærer mest med konkrete opskrifter eller hvis de får en trin for trin vejledning.

Emner og træning

Eleverne kan også deles op i forhold til specifikke ting, som de har brug for at træne. Det betyder fx, at vi laver et kortere eller længere kursus eller forløb, hvor et særligt emne eller problem kan trænes.

Der kan være andre måder at dele eleverne op på. Men holdende vil altid blive lavet med et for øje, nemlig at gøre alle elever så dygtige, som de kan. På Tagensbo Skole har vi erfaret, at jo mere eleverne er med til at beslutte, hvilke hold de skal på, jo større er deres motivation for at deltage. De fleste elever er helt klar over, hvor de selv står inden for et fag og derfor er eleverne så vildt muligt selv med til at finde de bedste hold for dem.