Tagensbo Skoles logo

Skolens kor

Tagensbo skoles kor

Jeg vil lære mine børn musik, fysik og filosofi, men vigtigst er musikken for i musikken og alle kunstarter ligger selve nøglen til læring.

— Platon

På Tagensbo skole har vi et skolekor. Sang og musik er en væsentlig del af vores DNA, og kommer dagligt til udtryk ved morgensang, gennem elevernes sang på gangene, lydene af et flygel til kor timerne og musikundervisningen på skolen.

Kor – og fællessang bruges som samlende kraft. Man oplever en umiskendelig fællesskabsfølelse ved at synge sammen med andre. Når disse andre samtidig er ens skolekammerater og venner, så vokser følelsen af samhørighed og det at være en del af noget, der er større end en selv. Samtidig er det berigende for hver enkelt elev at kunne en sang udenad, som hele skolen kan – en sang, som synges ikke blot til kor eller morgensang, men også når eleverne går ture på udeskole. Gennem årene med korsang på Tagensbo skole, har vi skabt vores egen kultur, hvor det at synge også bliver en bærende faktor for Tagensbo skoles identitet. Vi har eksempelvis vores egen julekoncert og sommerkoncert på skolen. I kor timerne kommer eleverne til at lære et bredt udvalg af sange, der har betydning for vores kultur og baggrund.

De lærer også at synge populære sange, som de allerede kender, på helt nye måder og så vil de naturligvis lære de mest populære sange. Helt centralt er det, at korsang på Tagensbo skole ikke handler om at sidde og synge. Man skal aktiveres, op at stå, lave rytmer, udfordres og udvikle evnen til at holde sin egen stemme. At synge er et sprog og en udtryksform, der er fælles for alle mennesker – et sprog, der kan kommunikeres og forstås på tværs af generationer og kulturer.

At synge i børnekor er livsglæde, fællesskab og oplevelser – en gave for livet

Praktisk information:

Kor undervisningen foregår i musiklokalet.

Hver tirsdag kl. 14.00-15.30.

Underviser: Tatjana Vadmand

Det er gratis at gå til kor.