Tagensbo Skoles logo

Morgensang

Morgensamling – Fællesskab

Hver morgen året rundt har vi morgensamling kl. 8.00. Vi synger to sange med danske tekster og en sang med engelsk tekst. Det er en vigtig del af vores hverdag at mødes i et fællesskab om sang og musik.

Det overordnede formål er at styrke fællesskabsfølelsen på skolen og at eleverne får en god start på dagen, hvor de mærker glæden ved at synge sammen. Desuden ønsker vi at skabe et fælles repertoire af sange på skolen. Eleverne er medansvarlige for morgensamlingen i forhold at skabe ro og respekt omkring samlingen samt til sangvalg. Vores fantastiske skolekor leverer dagligt grundrytmerne til vores sange med udvalgte instrumenter.

Det er en helt vild oplevelse at høre børnene fx synger ´Tears in heaven´med Eric Clapton og derfor kommer der også mange forældre og deltager i morgensamlingen. Det sætter vi utrolig stor pris på - så kom gerne og vær´en del af vores musiske fællesskab på Skolen.

Læringsmål:

Kendskab til forskellige sange (nyere og ældre sange og salmer).

Synge med god intonation i større grupper.

Lære at indgå i en større gruppe og at tilpasse sin adfærd til dette.

Bidrage positivt til skolens kultur og fællesskab.

Høre og forstå en fælles besked.

Fastholde koncentration omkring en given opgave i en stor gruppe.

Organisereing:

Alle elever møder i aulaen kl. 8.00

Faste pladser, hvor alle grupper har et område, de skal sidde i.

Lærere deltager aktivt og sætter sig sammen med deres klasser.

Vi bruger faste tegn til at få ro og opmærksomhed.

Der synges de(n) samme sang(e) i hele ugen

Sangrepertoiret vil typisk indeholde årstidssange, børnesange, salmer, gamle og nye sange.

Læringstegn:

At stilletegnet respekteres

At der synges med på sangene.

At der er opmærksomhed ved fælles beskeder.

At morgensamlingen gennemføres i en positiv atmosfære.