Princip for klassesammenlægning

Tagensbo Skole

Princip for klassesammenlægning

Hvorfor sammenlægges klasser?

Klassesammenlægninger er almindeligvis betinget af, at en eller flere af klasserne på en årgang har et for lille antal elever og derfor bevirker, at det samlede elevantal udløser færre klasser på årgan­gen. Da de økonomiske midler tildeles efter det faktiske elevantal, vil der som regel ikke være øko­no­mi til at fastholde klasser med for få elever.

Dvs. det er elevantallet på årgangen, der bestemmer antallet af klasser. Når en årgang kan deles, så der er 28 elever pr. klasse, vil ledelsen kunne træffe beslutningen om at klasserne lægges sammen. Eks. tre klasser med hhv. 18, 19 og 19 elever giver 56 elever i alt på årgangen. 56 elever kan deles til to klasser med 28 elever i hver klasse.

Klassesammenlægninger kan dog også være på baggrund af socia­le, faglige og/eller pædagogiske overvejelser. F.eks. kan det nogle gange give mening at skabe nye klasser når eleverne/klasserne kommer i udskolingen (7-9. klasse).

Beslutning om at lægge klasser sammen og om den praktiske gennemførelse heraf, træffes af skoleledelsen i samråd med skolens personale og med orientering til skolebestyrelsen. Når skoleledelsen har besluttet at gennemføre en klassesammenlægning orienteres skolebestyrelsen hurtigst muligt.

Skoleledelsen holder øje med det samlede elevantal og orienterer i god tid skolebestyrelsen, hvis der er udsigt til sammenlægning.

Før sammenlægningen træder i kraft orienteres først forældrene, dernæst eleverne.

Hvilken klasse skal mit barn gå i?

Når man som forældre bliver bekendt med, at den klasse, ens barn går i, skal opløses, rejser der sig naturligt nok en række spørgsmål:

• Hvilken klasse kommer mit barn i?
  • Hvad med barnets kammerater – kommer de mon i en anden klasse?
  • Skal mit barn skifte lærere?
  • Får mit barn indflydelse på processen?
  • Har jeg som forældre noget at skulle have sagt?

Uanset årsagen til en klassesammenlægning, er det til enhver tid målet at sikre den bedst mulige sko­legang for den enkelte elev og minimere de gener, eleven og dennes forældre måtte opleve i forbindelse med en sådan. Derfor har Tagensbo Skole udarbejdet følgende retningslinjer for proce­duren omkring klassesammenlægninger.

Enhver klassesammenlægning er en unik situation – ikke to klassesammenlægninger forløber ens. Overordnet arbejdes der dog altid ved klassesammenlægninger ud fra Tagensbo Skoles generelle principper for klassedannelse. Det ultimative mål er altid at skabe homogene klasser.

Principper ved placering af elever i klasser: (ikke prioriteret rækkefølge)

• Elevernes ønske om hvilken kammerater de ønsker at fortsætte med.
  • Jævne klassestørrelser

• Jævn fordeling af drenge og piger

• Elevernes faglige niveau
  • Jævn fordeling af elever med anden etnisk baggrund og lign.

• Elever med særlige behov

Retningslinjer for klassesammenlægningsprocessen

Skoleledelsen beslutter i tæt samråd med årgangens lærere og pædagoger hvordan sammenlægningen konkret skal foretages, idet der især tages hensyn til klassernes trivsel og foretages individuelle vurderinger af elevernes behov.

Når en forestående klassesammenlægning er en realitet, informeres lærere om dette og der aftales en procedure for processen.

1. Ledelsen sammensætter teamet for de sammenlagte klasser
  2. Der samles datagrundlag fra faglige- og trivselskonferencer, overleveringsmøder, dialogmøder m.v.
  3. Der afholdes møde med lærere/ledelse, hvor processen og principperne aftales.
  4. Ledelsen orienterer skolebestyrelsen.
  5. Der afholdes møde med forældrene, hvor forældrenes spørgsmål og bekymring drøftes.
  6. Klasseteamet og ledelsen fordeler børnene i de nye klasser.
  7. Når den endelige klassesammensætning er klar, informeres forældrene via meddelelse til hjemmet. Den endelige klassesammensæt­ning ligger fast
  8. Det tilstræbes at de nye klasser og personaler er sammen med de nye klasser i en tilfredsstillende periode op til sommerferien, så der skabes gode homogene klasser og forløb, så tidligt som muligt.
  9. Som i tilfældet med alle andre klasser, kan lærerbesætningen først offentliggøres, når time­/­fag­fordelingen er endelig planlagt i udgangen af maj måned. Det tilstræbes dog, at alle sam­men­lagte klasser bliver besat med i alt fald en og gerne flere ”kendte” lærere.
  10. Fra det øjeblik, den endelige klassedannelse er en realitet, tilstræbes det, at eleverne og for­æl­drene får enslydende informationer fra skolen.
  11. Ved sammenlægninger af klasser iværksættes ”ryste-sammen” aktiviteter i de nye klasser.
  12. Efter klassesammenlægningen afholdes der hurtigst muligt det første forældremøde, hvor der vælges nye kontaktforældre og forældrene kan deltage aktivt i processen omkring de nye klas­ser. På forældremødet drøftes også, hvilke ”ryste-sammen”- aktiviteter, der iværksættes for forældrene.
  13. Skolebestyrelsen vil løbende holde sig orienteret om klassesammenlægninger og medvirke til, at der sker en opfølgning på alle forløb, således at værdifulde erfaringer ikke går tabt.

Skolebestyrelsen og evt. kontaktforældrene medvirker i forbindelse med klassesammenlægninger til dialog mellem forældre og skole med henblik på at mindske de bekymringer og udfordringer som klassesammenlægninger kan medføre. Erfaringen er, at klassesammenlægninger for langt de fleste elever ender harmonisk, og giver mulighed for nye venskaber og relationer.

Principperne giver plads til, at både ledelse, lærere og pædagoger har et råderum i forhold til, hvordan en given klassesammenlægning skal håndteres.

Når en årgang kommer over 32 elever i gennemsnit per klasse, skal/kan der ske en klasseopdeling efter samme principper som ovenstående.

Godkendt i skolebestyrelsen den 17-12-2019