Julehilsen 2021

Så er julefreden ved at sænke sig over skolen. De fleste børn er nu hjemme hos familierne, mens vi de næste tre dage i Uglen hygger os med nogle af de yngste børn.

Når kalenderåret lakker mode ende, er det på sin plads med et lille tilbageblik på de sidste fem måneder af dette skoleår.

Vi følger udviklingsplanerne

Det gør mig stolt, at vi stort set er lykkedes med alle vores udviklingsplaner for skolen. Når man laver udviklingsplaner, er det næsten oftere reglen end undtagelsen, at der sker ændringer. I et skoleår, hvor COVID 19 er vores tro følgesvend, er det fantastisk, at vi kun har aflyst en kursusgang for vores sprogudviklende matematikforløb og udskudt vores skolebestyrelsesmøde med kontaktforældre. Når ja så røg, der også en julefrokost desværre😊

At det netop er det, som jeg understreger skyldes, at det er medarbejdernes udvikling, der har den største positive effekt på vores børn læring og derfor det ultimativt vigtigste for os som skole.

Investeringer

Medarbejderne gør det supergodt på skolen og derfor vokser vi i antal børn på skolen. Til næste år forventer vi igen at starte fire nye klasser op. Det betyder, at vi vokser med ca. tre klasser til næste år. Vi kan ikke bygge nye klasselokaler, men vi kan udvide vores udeområde og dermed skabe bedre betingelser for et godt frikvarter. Derfor har vi investeret et betydeligt beløb i vores udeområde, så vi kan skabe aktiviteter i områder, som er lidt affolket i pauserne.

• Containerne er flytte for at skabe et nyt legeområde ved bogtrykkervej.
  • Majgården bliver udvidet med rutchebane, klatrestativ og et roterende ”juletræ”.
  • Balancebanen ved trampolinerne bliver erstattet af et aktivitetstårn.

I Ungelæringsmiljøet har vi ligeledes investeret i at forbedre indemiljøet hos de ældste. Det er gjort i samarbejde med elevrådet, hvor deres ønsker om bordfodbold, områder hvor de kan samarbejde og ”hænge ud” er indfriet. Det skulle gerne være med til at lindre på smerten hos de ældste i forhold til den manglende udetilladelse og skabe bedre betingelser for gode pauser og muligheder for samarbejde.

Sidste men ikke mindst har vi investeret massivt i vores IT-udstyr, således at alle klasselokaler nu har fået nyt smartboardsystem, samt nye ipads til de yngste. Dette er en langtidsinvestering, som gerne skulle holde i mange år og dermed give mulighed for andre investeringer i fremtiden.

Rekruttering særligt barsel

Men der har selvfølgelig også været udfordringer og særligt en har vist sig, at være vanskeligere end vi normalt oplever. Vi har flere ansatte, der er blevet forældre i perioden og her har det været vanskeligt, at få et godt ansøgerfelt. Det har betydet, at vi har skulle tænke meget kreativt og finder nye veje, i forhold til at finde de rigtige personer til vores skole.

Vi har blandt andet fastansat fremfor at ansætte i barsel og fået fantastisk hjælp fra både medarbejdere og forældre. Vi er lykkedes og er tilfredse, men vejen dertil har lært os en hel masse omkring, noget af det som jeg prioriterer ekstremt højt nemlig rekruttering af de rigtige medarbejdere.

Gode oplevelser for børnene

Som afslutning på denne julehilsen, tuner vi ind på det, som det hele handler om nemlig vores børn. På trods af corona, er jeg utrolig glad for, at vi har skabt fantastiske oplevelser for vores børn. Her tænker jeg blandt andet på lejrskoler, Halloween, julekoncert, ekstra koncert, 50 dages samtaler, projektuge og mange gode læringsoplevelser i dagligdagen på TGB. Vi er og skal være en skole, der samler på gode oplevelser for vores børn.

Jeg glæder mig allerede til næste kalenderår, hvor vi forhåbentligt får en lidt mere stille og rolig periode end de sidste 14 dage på TGB. Det har været voldsomt med flere smittede medarbejdere og børn, hvilket jo på ingen måde er idealet for vores skole.

Hermed de allerbedste tanker til jer alle med en forhåbning om en coronafri jul til jer alle.

Kærlig hilsen