Julehilsen 2022

Så er der officielt juleferie på TGB. Vi havde en skøn juleafslutning på skolen. De yngste børn hyggede i klasserne og fik spillet bingo til den store guldmedalje. Hos vores ældste børn havde lærerne forsøgt at lytte til de unges ønsker.

I det store elevråd har de unge mennesker givet udtryk for, at de godt kunne tænke sig, at lave flere ting på tværs af årgangene. Her har vi i elevrådet talt om, at det med fordel kunne placeres på dagene inden ferierne, da disse dage godt kan blive ”lidt” lange, da de unge egentlig bare gerne vil på ferie.

Derfor havde lærerne arrangeret fodboldturnering på tværs af klasserne og opdelt i pigehold og drengehold, så flest mulige ville være med. Det blev en genial dag for børnene, også for de børn der ikke helt kunne se ideen med at spille fodbold. Der var god stemning med musik, kampråb og alt hvad der hører sig til, når man en gang imellem taber og vinder😊

Opsigelser

I går sagde vi også farvel til hele fem lærere. Hvilket er et omfang, som vi ikke er vant til. Det er selvsagt ikke optimalt for alle parter, da en af de primære årsager til læring er gode relationer. De gode relationer tager tid at opbygge, hvilket også er grunden til at alle, børn, forældre og ansatte på skolen ønsker en kontinuitet på denne front. Som altid når der stopper medarbejdere på skolen, investerer vi tid til at forstå og evt. lære af, hvad årsagen er til opsigelserne. På baggrund af disse samtaler, er jeg ikke nervøs for fremtiden på TGB. Samtidig er jeg virkelig glad for, at vi som skole er i stand til at tiltrække meget kvalificerede lærer i en periode, hvor den gængse opfattelse er, at rekruttering er vanskeligt.

Men det ændrer ikke på det faktum, at disse forandringer skaber utryghed hos børn, forældre og ansatte.

Uglen

I Uglen har vi også været i gang med den helt store december ansættelsesrunde. Også her er Martin og jeg superglade for, at vi har kunne ansætte fire nye skolepædagoger. Vi har ansat fire uddannede pædagoger, der bliver ansat i forskellige stillinger. De tre af disse kommer med en god portion erfaring. Vores behov pt. Ikke fire pædagoger, men vi kigger med stor sandsynlighed ind i en fremtid med fem 0. klasser. Vores erfaringer fortæller os at det bedste tidspunkt at ansætte på er i december måned, da ansøgerfeltet er størst og bedst på denne tid af året.

På den måde er vi på pædagogfronten rustet til at tage imod fem klasser og det giver ro og tid til at lave en god planlægning af den kommende majperiode med en masse dejlige nye børn.

Bestyrelsesmøde med kontaktforældrene

Hermed en reminder om kontaktforældremødet den 10 jan. kl. 1730, hvor skolebestyrelsen inviterer kontaktforældrene til workshop og middag på skolen. I år skal vi nørde skole-hjem-samtaler, hvor særligt elevperspektivet er i fokus. Vi har en oplevelse af, at vi godt kan blive bedre til at facilitere de faglige tilbagemeldinger. Særligt har vi på skolen fokus på, at disse også skal være en positiv oplevelse for børnene, der ikke nødvendigvis er forbundet med en høj grad af nervøsitet. Det nørder vi selvfølgelig meget i de respektive elevråd, men det forstående kontaktforældremøde handler det primært om forældreperspektivet, som vi ønsker at blive klogere på.

Tak for et godt samarbejde

Som afslutning på denne julehilsen vil jeg sige tak for et skønt kalenderår. Tak for det gode samarbejde og tak for de mange konstruktive henvendelser, som er med til at holde os skarpe og sikre, at vi når hele vejen rundt. Det sætter jeg ualmindelig meget pris på!

Men mest af alt tak for jeres geniale børn. Det er dem, som gør den store forskel og dem som giver vores dagligdag mening!

Glædelig jul og godt nytår