Maj 2020

Maj-hilsen

Elevplaner:

En gang om året laver vi elevplaner i skoleåret. For skoleåret 19/20 har vi brugt hjemsendelsesperioden på at lave dem, og de er efterhånden klar til at blive udgivet. Elevplanerne er en faglig status, hvor der primært er fokus på udviklingspotentialet socialt og fagligt hos barnet. I denne tid, hvor vi ikke kan mødes, er vi meget udfordrede i forhold til kommunikationen omkring elevplanen. Der vil helt sikkert være mange spørgsmål i forbindelse med udgivelsen af elevplanen, som I ønsker svar på. Det kan vi ikke give mundtligt, som vi ønsker, og som er standard i forhold til den måde, som vi, i skolebestyrelsen, ønsker, at kommunikationen skal være på vores skole.

Derfor har vi i skolebestyrelsen udskudt udgivelsen af elevplanerne til juni med håbet om, at vi kan mødes og tale om elevplanen, som vi vurderer, er den bedste måde at gøre det på. Altså følger vi udviklingen tæt, og kan vi ikke mødes i juni, finder vi en god måde at sikre en god kommunikation på. En ting, som vi alle har lært i den seneste periode, er at bruge diverse digitale platforme til at kommunikere igennem.

Maj-børn:

På mandag starter der 75 nye børn på skolen, og det glæder vi os ekstremt meget til. Det betyder, at skolepædagogerne på 1.-3. årgang skal have nye arbejdsopgaver og sikre en fantastisk skolestart for de nye børn. I skolepædagogernes sted starter flere af vores lærere fra vores ungelæringsmiljø på 1.-3. årgang.

• Mikael og Mathias starter på 1. årgang
  • Frederik H. og Nicklas starter på 2. årgang
  • Mohamed og Lars starter på 3. årgang.

Vi har brugt de sidste to uger på at forberede denne fase af genåbningen, og lærerne har været forbi og hilse på ungerne. Det er gået rigtig godt og fælles for de nye, er at de glæder sig helt vildt til at lære jeres børn en masse og prøve noget nyt. Det bliver godt, kan I tro.

Fase 3 genåbningen:

I skrivende stund forhandler politikerne om en genåbning for de ældste børn. Når vi får noget at vide skal vi afvente retningslinjerne særligt de sundhedsfaglige. Altså skal I ikke forvente, at vi er klar allerede mandag den 11. maj. Men bliver det som vi formoder, at vi på en eller anden måde skal byde velkommen til de ældre børn, så skal vi på TGB nok finde en god løsning på det. Vi har i hvert fald ikke udtømt de muligheder, som vi har identificeret på TGB. Det bliver anderledes, men en ting, som vi har lært, er, at vi, som skole (børn, forældre, personale), er gode til omstillinger og logistik, så vi er fortrøstningsfulde.

Skolestruktur

Som tidligere nævnt havde vi i januar måned et helt fantastisk møde med kontaktforældrene og Skolebestyrelsen. Vi var over 50 samlet til mødet, så næste år må vi være i Aulaen. På mødet fremlagde jeg årsrapporten, og vi havde gode dialoger omkring funktionsbeskrivelsen for kontaktforældre og skolehjem- samarbejdet generelt. Hovedbudskabet fra forældrene var:

• Bedre inddragelse af kontaktlærerne i forbindelse med forældremøderne
  • Forventningsafstemning i forhold til vores ferniseringer – hvad er formålet egentlig
  • Færre arrangementer
  • Mere struktur på 50 dages samtalerne

I april måned havde vi Skolebestyrelsesmøde, hvor vi vedtog følgende forslag:

Færre arrangementer:

Vi har et fantastisk arrangement i Middag på Græs, men vi har længe ønsket, at der kom noget mere elevansvar for vores festdag. Derudover ønsker vi også at imødekomme ønsket om færre arrangementer for forældrene.

Løsningen er at flytte A-ugen i foråret til uge 24, hvor vi slår to fluer med et smæk. Vi afholder fernisering og middag på Græs torsdag den 17. juni. Tanken er, at vi afholder fernisering fra 15.00-16.30, koncert og hygge fra 16.30-19.00. Der vil være tale om en projektuge, som løber fra fredag i uge 23 til fredag i uge 24.

Ferniseringen i uge 47:

Ferniseringen i uge 47 vil være af en times varighed fra 15.00-16.00. Her får børnene en mulighed for at vise deres produkter til deres forældre. Formålet er, at børnene får lov til at vise deres produkter, og at I får et indblik i projektugen. Det skulle meget gerne medføre, at vi får stolte børn, stolte forældre og stolte medarbejdere. Altså en meget positiv oplevelse for alle parter.

Forældremøderne og kontaktforældrene:

En ny kontaktforældre-beskrivelse er udarbejdet, og der vil fra skolens side være et intensivt fokus på, at inddrage kontaktforældrene i planlægningen af forældremøderne.

50 dages samtaler:

Hensigten med 50-dages samtalerne var netop, at vi gik ind i en toårig periode med en eksperimenterende tilgang og efterfølgende, skulle der sættes mere struktur på. Dette med afsæt i de positive erfaringer, som vi har gjort os i de foregående to år. Dette arbejde fortsættes som planlagt.