30. september 2020

Kære forældre

Sommerbogen

I mine tidlige år var min storebrors kommentar til vores moders evindelige kommentarer til den kaotiske tilstand, der herskede på hans værelse i teenageårene. ”Mor kun genier kan overskue kaos”. Antager man, at min bror havde ret, så er jeg meget lagt fra geni-stadiet.
Da Isbilen ankom kl. 1200 som planlagt i skolegården, var det midt i en pause. Her kan man mildest talt godt tale om kaotiske tilstande. En tilstand som jeg på ingen måde var i stand til at løse. En anden gang ankommer isbilen lidt mere uset efter en pause😊

Men hvor er det fedt at se så mange glade og stolte børn. Det var en rigtig festdag, hvor langt over 100 børn fra BLM havde deltaget og gennemført udfordringerne i sommerbogen. Flere gange gentog børnene spørgsmålet om, hvor meget det kostede at købe is til hele skolen. Mit svar var og er stadig ikke meget sammenlignet med den læseindsats, som I har gennemført i sommerferien.

Der var så mange børn, der havde deltaget og gennemført, at bibliotekets system ikke kunne følge med. Derfor er der også flere børn, der har gennemført udfordringerne, som ikke fik en bog og en T-shirt. Det finder jeg ud af i næste uge i samarbejdet med biblioteket. Det dur naturligvis ikke, at man gennemfører noget og ikke får den præmie, som man har fortjent.

Altså genopretter vi i løbet af ugen tilliden til konkurrencen og lærer af de fejl, som vi har begået. Det betyder, at vi er top tunet til næste år, hvor vi igen deltager i Sommerbogen.

Ny souschef

I tirsdag havde vi afsluttende samtaler i forhold til den vakante stilling i ledelsen. Som i mange eventyr, er det tredje gang, der er lykkens gang og vi, ansættelsesudvalget, er meget glade for at kunne fortælle, at vi har ansat Kenneth Brøndum, som ny leder på skolen. Kenneth kommer fra en afdelingslederstilling på Brønshøj Skole, hvor han gennem de sidste fem år, har haft ansvaret for indskolingen og ressourcecenteret på skolen. Med Kenneth får vi en rolig og reflekteret leder, der har styr på sin personaleledelse og på dialogen med jer forældre. Vi er sikker på, at børnene, medarbejderne og I forældre bliver utrolig glade for samarbejdet med Kenneth.

Kenneth er gået i gang med afviklingen af sine opgaver på Brønshøj Skole og starter op, så snart det er på plads. Altså starter han tidligere end 1. okt. Som var planlagt.

Skriftlig dansk

Vi har igennem de sidste tre år haft et stort fokus på den skriftlige del af danskundervisningen. Det er et område, hvor der, ligesom mange andre områder omkring læring, er sket en markant udvikling til det bedre. Vi er gennem de sidste tre år blevet meget dygtigere til at undervise i skriftlige fremstilling, som det så flot hedder.
Lad mig give et kort eksempel, for at vise, hvordan vi forsøger, at tilpasse undervisningen til vores børns nuværende livsverden. I dag kan en argumenterende tekst sagtens være en kommentar til en YouTube video, om et eller andet, der fanger den enkelte elev. Det er en kort argumenterende tekst, som eleverne sagtens kan producere og få feedback på herover i skolen, for derigennem at lære, hvordan man bruger skriftlige argumenter i en tekst.

Udover at det er autentisk kommunikation, så er det også taget lige ud af børnenes verden, hvilket er med til at højene motivationen hos eleverne enormt meget.

I år har vi fokus på, hvordan vi bliver dygtigere til at give feedback, så børnene lære endnu mere i arbejdet med skriftlig fremstilling.

Jeg håber, at I har haft en god weekend og vi glæder os til de sidste forældremøder i den kommende uge.

Tommy og co.