Nyhedsbrev december 2019

I fredags havde vi en dejlig juleafslutning på skolen. Man kan godt mærke, at alle vores børn på skolen efterhånden har været igennem kløerne på Tatjana. De kender sangene og nyder at synge sammen. Det giver bare en dejlig stemning til vores afslutninger.

Konflikthåndtering:

Jeg gik på ferie med en rigtig god oplevelse. To af vores ældre børn havde været uvenner igennem længere tid og det påvirkede begge børn i en sådan grad, at lærerne og forældrene kunne mærke det. Heldigvis havde børnene overskud til at ville løse konflikten. Så satte en af vores voksne konfliktmæglere et møde op med børnene og efter to mæglinger var konflikten løst og børnene var blevet endnu bedre venner. Et stjernegodt eksempel på hvorfor vi ikke skal være bange for konflikter, da de, når de løses ordentlig, bringer os tættere sammen. Samtidig viser det værdien af at have voksne på skolen, der er godt uddannet i at løse konflikter.

Trafik og byrum på Frederiksborgvej

En anden dejlig nyhed er fortællingen om Trafik og byrum på Frederiksborgvej. Nu er budgettet hævet til 14,2 millioner, som skal bruges til at skabe et mere attraktivt byrum mellem tankstationen og Meny samt bedre trafikale forhold på Frederiksborgvej. Det er fortællingen om en lokalbefolkning, som gennem en koordineret indsats med mange forskellige mennesker, har sat en lokaludfordring på politikkernes dagsorden. Nu har lokalbefolkningen fået en økonomisk anerkendelse til at finde løsningerne. Det allerbedste, eller det som vi har talt meget om i skolebestyrelsen, er at trafikovergangene ved Hovmestervej - Frederiksborgvej, menykrydset og Rentemestervej – Frederiksborgvej alle bliver forbedret. Ja tak siger vi bare.

En ekstra bonus ved byfornyelsen er at vores 7. klasser får lov til at være med i en ideudvikling og designproces, hvor de skal nytænke byrummet foran Fakta og ned til menykrydset. Det bliver med sikkerhed lærerigt og godt for vores seje 7. årgang.

Nu er opgaven selvfølgelig at få indflydelse på beslutningerne, men det skaber også grobund for at dreje vores trafikalefokus på stykket mellem Grønningen og skolen på Hovmestervej.

Indskrivningen

Vi har stort set allerede afsluttet indskrivningen til næste år og her kan vi ligesom ’måle’ skolen popularitet hos lokalbefolkningen. Samtidig hører vi også historierne om skolen og bider mærke i spørgsmålene undervejs i processen. Vi er glade for, at vi i så høj grad bliver bekræftet i, at vi har en fed skole med en tydelig pædagogisk DNA. Men samtidig må vi erkende, at forældrene til de nye børn ikke er trygge nok ved at sende deres børn på en multikulturel skole også selvom de lokale alternativer er præcis ligeså multikulturelle.

Sandheder kommer i mange indpakninger og det er da selvfølgelig frustrerende, men samtidig også utrolig spændende og motiverende. Det betyder i princippet ikke noget, at vi er den fjerde bedste folkeskole i KBH. Det er den sandhed, som lever hos de kommende forældre, der betyder noget. Se det er en spædende case for en skole😊

Jeg er overbevist om, at vi er godt på vej. Ting tager tid, som min gamle seminarielærer sagde. Og vi skal nok nå godt i mål med indskrivningen i år. Jeg er bare ikke helt sikker på, at vi når det ambitiøse mål om fire relativt små klasser.

Tak for et fantastisk kalenderår og rigtig glædelig jul til jer og jeres ualmindelige dejlige børn!